Ciri-iri Pendebat Yang Baik

Gaya persembahan
tidak terlalu dikawal utk elak dr menampakkan diri tidak natural, (stage-fright) tetapi pendebat yang baik akan mampu conceal / menyembunyikan riak wajah & gayanya yang menampakkan rasa gementar.

Aspek bahasa juga amat penting
elak "terlalu serius" dan "straight-forward" dalam penghujahan. Di pentas, manfaatkan gaya bahasa yang cantik (bukannya terlalu berbunga-bunga xd salahnya jika sesekali menggunakan bahasa kiasan, dan seumpamanya selagi mana ianya membantu penghujahan dengan berkesan. Bahasa yang terlalu berbunga-bunga tetapi tidak membantu penghujahan memang dilarang sama sekali bukan sahaja dalam debat peringkat sekolah bahkan peringkat universiti pun.


Berhati-hati dgn ap yg diucapkan
setiap pendebat/pembahas wajib bertanggungjawab terhadap apa yang dituturkannya. Maknanya, jika anda katakan 8 ciri, maka anda harus buktikan sekurang-kurangnya sebahagian ciri-ciri tersebut. Bukan ckp kosong. sbb tu pemahaman konsep thdp usul yg didebatkan sebaiknya dibawa mudah, senang difahami dan tidak berbelit-belit. lawan x pening, hakim x pening, penonton pun x pening. jauhkan juga hujah berlapis-lapis. pnggunaan analogi mbntu phujahan tp elakkn analogi yg mengelirukan. fakta kes- jgn tipu (ni selalu debater buat zmn sekolah, skrg dh universiti maka kne jd mhssw minda kelas prtama).

Comments

  1. cara lawan rasa gugup?
    ye la, otak boleh blank bile berdepan dengan
    dif2 jemputan .. :) kalau boleh nak tips lagi .. trimas

    ReplyDelete
  2. Sentiasa berlatih
    Biasakan diri ckp di hadapan orang ramai

    ReplyDelete

Post a Comment

Facebook

sila hubungi di facebook untuk sebarang pertanyaan. Terima kasih https://www.facebook.com/ikhwanhibatullah.fauzi

Popular posts from this blog

Tajuk-Tajuk Yang Sesuai Diperdebatkan

Pasukan Debat & Peranan Pendebat

Peranan dan Struktur Pendebat Pertama